Mitt älskade Norrbotten

I vemod och saknad jag sänker min blick
Och längtar till landet i nord
Ta del av dess skönhet och stolthet, jag fick
Den vackraste plats här på jord

Djupt i dess skogar, där trollen fann ro
Prydda med kvistar och gull
Jag önskar jag ännu i Norrland fick bo
Men i vanmakt jag super mig full

I söder är marken så platt och så ful
Och solen på himlen är gul
Likt de vidsträckta åkrar där inget är kul
Jag längtar tillbaks till mitt skjul.

Ty i Norrland där kröp jag omkring i mossa
För människor jag gömde mig väl
Om vintern fick jag naturligtvis frossa
Men jag hade ju ett jävla gott skäl

Men nu sitter jag här med en öl i min hand
Och ynkligt jag drömmer mig hän
Till det fagra, brutala, fantastiska land
I norrvinden doftas mitt län



En dikt av en duktig diktare typ :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0